Merel van Slobbe op de Jan van Eyck Academie
02 november 2023
Merel van Slobbe verblijft van november 2023 tot en met eind april 2024 als writer in residence aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Tijdens haar residentie zal ze de eerste hand leggen aan haar tweede boek, een genre-vervagend werk waarin ze verschillende typen netwerken wil onderzoeken en bevragen, en specifiek in wil zoomen op hun onderlinge afhankelijkheid.

Merel van Slobbe (1992) is dichter, essayist en journalist met een achtergrond in filosofie. In 2020 studeerde ze cum laude af in filosofie aan de Radboud Universiteit Nijmegen, waar ze tijdens haar studie ook een jaar campusdichter was. Van 2018 tot 2022 doorliep ze bovendien het talentontwikkelingstraject van Wintertuin | De Nieuwe Oost, waar in 2019 haar chapbook Aan de rand van een lichaam verscheen. In haar werk bevindt Van Slobbe zich op de grensgebieden van poëzie, essays en proza en zoekt graag de grenzen (en de vervaging daarvan) op tussen de fysieke en de digitale wereld. Begin 2023 verscheen bij De Arbeiderspers haar debuut, de bundel De maan schijnt feller in de metaverse. In deze bundel poëzie en essays verkent ze intimiteit en moderne betekenisgeving in digitale cultuur, van conspiracy theories tot astrologen op YouTube en algoritmische synchroniciteit op TikTok. Van Slobbe treedt regelmatig op met haar poëzie, ze stond o.a. op het podium van de Perdu Dichtersmarathon, het Wintertuinfestival, Mensen Zeggen Dingen en Brainwash Festival. Met vrienden heeft ze een kleinschalig literair podium opgericht, Poẽzie Colada, dat laagdrempelige poëzieavonden op onverwachte locaties organiseert.
Eerder werkten onder anderen Niña Weijers, Joost de Vries, Roos van Rijswijk en Bregje Hofstede als writer in residence op de Jan van Eyck Academie. Eerder dit jaar was Dorien de Wit te gast voor de residentie van drie maanden.
Met ingang van november 2023 verandert de opzet van het schrijversprogramma bij de Jan van Eyck Academie. De residentieperiode valt vanaf dan samen met die van de andere kunstenaars op de academie en zal zes maanden duren, waar de schrijversresidentie voorheen van kortere duur was. Merel van Slobbe is de eerste schrijver die voor een periode van zes maanden als resident aan de Jan van Eyck zal verblijven.
Actueel

‘We hopen theater in de Nederlandse Gebarentaal weer tot bloei te brengen’
Sinds vorig jaar ontwikkelt Utrecht Doventheater voorstellingen in de Nederlandse Gebarentaal (NGT). Hiermee bieden ze niet alleen ruimte voor een doof publiek, maar ook voor dove performers. Het literaire project ontving vorig jaar steun via de regeling Leesbevordering. We spraken met oprichters Alicia Sort Leal en Boaz Blume (oprichter Eva Prevaes was helaas verhinderd) en zakelijk leider Caroline Smits. ‘Mensen beseffen niet altijd dat je in de NGT ook taalkunst kunt maken.’

Greetje Heemskerk vertrekt bij Nederlands Letterenfonds
Greetje Heemskerk (1961) vertrekt bij het Nederlands Letterenfonds. Zij begon in 2002 als projectmedewerker literaire non-fictie en bekleedde daarna verschillende andere rollen (afdelingshoofd, MT-lid, fondsensecretaris, beleidsstrateeg) binnen het fonds.

Drie theaterauteurs maken kans op de Toneelschrijfprijs 2025
Welke theatertekst wordt uitgeroepen tot het beste Nederlandstalige werk van 2024? De jury maakt vandaag de drie nominaties van de Toneelschrijfprijs 2025 bekend. Alfabetisch gerangschikt op voornaam van de auteur: ‘Wunderbaum speelt live (online gaat het mis)’ van Annelies Verbeke, ‘Europese man, een kroniek’ van Carl von Winckelmann en ‘Pygmalion, of de billen van het beeld’ van David Roos.

Shortlist Europese Literatuurprijs 2025
Vier schrijvers en vijf vertalers uit het Catalaans, Engels, Spaans en Tsjechisch maken kans op de Europese Literatuurprijs 2025. De prijs bekroont de beste hedendaagse Europese roman, die in het afgelopen jaar in Nederlandse vertaling is verschenen. De shortlist komt volgens de jury onder leiding van juryvoorzitter Niña Weijers voort ‘uit een mengeling van onze individuele smaken en standaarden, soms verhitte gesprekken en een gedeelde liefde voor taal en stijl die blijk geven van gevoeligheid, scherpzinnigheid en eigenheid.’