Schrijver

Jeroen Brouwers

Jeroen Brouwers (b. 1940) maakte zijn debuut met de verhalenbundel Het mes op de keel. In 1973 brak hij door voor het grote publieke met de novelle Zonder trommels en trompetten waarin hij een thematisch web weeft van dood, liefde, verlies en het verleden. Thema’s die ook terugkomen in werk zoals Zonsopgangen boven zee (1977) dat goed werd ontvangen door de pers. Brouwers’ werk heeft sterke autobiografische trekjes, zoals in de polemische roman Het verzonkene (1979, winnaar van de Multatuli Prijs) en in Bezonken rood (1981). De roman Geheime kamers (2000) werd onverwacht een groot succes: het werd unaniem geloofd en bekroond met verschillende prijzen. In 2007 ontving Brouwers de Prijs der Letteren voor zijn complete oeuvre.

Bezonken rood

Bezonken rood

(Atlas Contact, 1981, 152 pagina's)

Nowadays it is hard to imagine that the publication of Jeroen Brouwers’s Sunken Red (1981) sparked such controversy in the Dutch press. Another Dutch writer who, like Brouwers, had spent some of his childhood as a prisoner of the Japanese in Indonesia during World War II wrote that Brouwers had stretched the truth: it had not been as bad as Brouwers described in his book.

Lees meer
Zomervlucht

Zomervlucht

(Atlas, 1990, 312 pagina's)

In Zomervlucht the fifty year old musician, Reinier Saltsman, accepts a colleague’s invitation to attend a congress in June in New York. He used to be a talented pianist of international renown. Now he is living a withdrawn life in a rural area with his slightly younger second wife, Karin. Nothing much is happening in his life and the music seems to have sang its swan song with the last talented student he tutors. He ponders his childhood a great deal. His parents were both drowned in a shipwreck and he had never known them, being raised by his grandfather.

Lees meer
Geheime kamers

Geheime kamers

(Atlas, 2000, 488 pagina's)

During the 1990s, Jeroen Brouwers published no new works of fiction. In his masterpiece, the voluminous De zondvloed (The Deluge; 1988), the author demonstrated his mastery in devising staggering literary constructions. ‘I had become a slave to my own literary ideology,’ Brouwers explained in a recent interview. ‘Everything had to be constructed, ornate, stratified, every detail had to have some sort of function.’

Lees meer
Datumloze dagen

Datumloze dagen

(Atlas, 2007, 190 pagina's)

Datumloze dagen, de nieuwe roman van Jeroen Brouwers, bevat een daverende en hemeltergende symfonie van de dood. In zijn rijke oeuvre – aan hem werd in 2007 de Prijs der Nederlandse Letteren toegekend, de allerhoogste literaire onderscheiding uit het Nederlandse taalgebied – heeft de schrijver op onweerstaanbare en virtuoze wijze stem gegeven aan de melancholie. De dood speelt een centrale rol in al zijn romans, en Brouwers kwam die ook nabij in zijn essays, zoals in zijn fameuze boek over zelfmoordenaars in de literatuur, De laatste deur.

Lees meer
Het hout

Het hout

(Atlas Contact, 2014, 290 pagina's)

Jeroen Brouwers explores one of the darkest chapters in our recent history: the sexual abuse of children within the Catholic Church. The latest novel by this long-established literary figure has won over critics and readers alike with its harrowing directness, attracting five-star reviews and spending months in the top ten.

Lees meer
Cliënt E. Busken

Cliënt E. Busken

(Atlas Contact, 2020, 264 pagina's)

At eighty years old, Brouwers once again manages to surprise readers with an extraordinary book, funny and wry at the same time, about the decline of a man with dementia who spends his final days confined to a wheelchair in the Villa Madeleine nursing home.

Lees meer

Vertalingen

Website

http://www.jeroenbrouwers.be