Offensief tegen ontlezing onder jongeren wint prijs
Readification wint LEFfie Award
17 november 2021
Dinsdagmiddag 16 november is bekendgemaakt dat Readification, het offensief tegen ontlezing onder jongeren dat ontwikkeld is door De Leescoalitie, NBD Biblion en gameontwikkelaar Ubisoft is bekroond met een bronzen LEFfie Award. Deze prijs moedigt lef en innovatie binnen de marketing- en reclamebranche aan, en werd uitgereikt tijdens de Effie Awards voor effectieve communicatie. Readification zet een combinatie van games en verhalen in om jongeren weer aan het lezen te krijgen.
Readification
Dit jaar lanceerden De Leescoalitie (Stichting Lezen, de Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek, Stichting Lezen en Schrijven, het Literatuurmuseum/Kinderboekenmuseum, de bibliotheken (de Koninklijke Bibliotheek en Vereniging van Openbare Bibliotheken) en het Nederlands Letterenfonds) en gameontwikkeaar Ubisoft gezamenlijk het initiatief Readification - een nieuwe vorm van leesbevordering waarin populaire games en hun fictieve werelden de basis vormen voor nieuwe verhalen. Auteurs als Margje Woodrow en Ronald Giphart schreven speciale teksten voor het project, die zich afspeelden in de wereld van de game Assassin’s Creed Valhalla. Het initiatief bleek succesvol: van de bijna 100.000 lezers was ruim 90 procent positief over de combinatie game en verhaal.