Het collectieve boekenvak heeft #ikleesthuis in korte tijd groot gemaakt. Uit consumentenonderzoek blijkt dat de #ikleesthuis-campagne tijdens de coronacrisis heeft gezorgd voor meer inspiratie bij lezers. De helft van de Nederlandse consumenten las tijdens de lockdown een boek, e-book of luisterde naar een luisterboek. Het Nederlands Letterenfonds investeert ook in komende vervolgcampagnes: #zomerlezen en de cadeaucampagne in het najaar.
Met het aflopen van de Boekenweek in maart en het in werking treden van de eerste coronamaatregelen heeft het collectieve boekenvak de handen ineengeslagen, met #ikleesthuis als resultaat. De uitingen van de campagne hebben miljoenen mensen bereikt. De campagne werd zowel door het collectieve boekenvak als door individuele boekwinkels, uitgevers en bibliotheken uitgedragen.
In drie maanden tijd blijkt een kwart van de consumenten #ikleesthuis te (her)kennen. De aansporing naar ‘de favoriete boekhandel of de online bibliotheek’ te gaan had effect: van de consumenten die een boek kochten of leenden en die bekend waren met #ikleesthuis, was de helft daadwerkelijk geïnspireerd door de campagne. 36% van de consumenten die een leesactiviteit deden én #ikleesthuis kenden, geeft aan dat de #ikleesthuis-campagne aanleiding was om ook daadwerkelijk een boek, e-book of luisterboek erbij te pakken.
Het Nederlands Letterenfonds continueert de financiering bij de komende overkoepelende campagnes: #zomerlezen en de cadeaucampagne in het najaar. Dit is mede mogelijk dankzij de 300 miljoen die door de het kabinet is vrijgemaakt om de culturele sector te ondersteunen.
