De campagne #ikleesthuis, een gezamenlijk initiatief van het boekenvak dat wordt ondersteund door het Nederlands Letterenfonds, heeft er in korte tijd voor gezorgd dat Nederlanders flink aan het lezen zijn geslagen. Uit consumentenonderzoek blijkt dat ruim de helft van de Nederlandse consumenten (ouder dan 18 jaar) tijdens de coronacrisis boeken leest en luistert. Daarmee evenaart lezen streamingsdiensten als Netflix. De #ikleesthuis-campagne heeft mensen daadwerkelijk aangezet om te gaan (her)lezen en meer boeken te kopen en lenen. Toch worden er helaas, door alle coronamaatregelen (die zorgen voor lege winkelstraten), wel minder boeken verkocht dan normaal in deze tijd. Dat is vooral voor fysieke boekhandels een bittere pil. In vergelijking met ons omringende landen (waar niet zo’n sterk collectief is) valt de terugval echter mee, zo concludeert de CPNB.
Kracht collectiviteit
De campagne #ikleesthuis wordt gedragen door CPNB, GAU, KBb, VOB, KB, Nederlands Letterenfonds, NBD Biblion, CB en Stichting Lezen, en toont eens te meer de kracht van collectiviteit binnen het boekenvak. Het Nederlands Letterenfonds draagt zowel inhoudelijk als financieel bij aan de algemene campagne.
Nieuwe initiatieven #ikleesthuis-campagne
Ingegeven door de positieve effecten en de noodzaak boekverkoop te blijven stimuleren, wordt de #ikleesthuis-campagne de komende tijd nog verder uitgebreid. Het collectieve boekenvak zal Nederlanders blijven stimuleren om, juist nu, nog meer te gaan lezen en boeken te kopen of lenen. De basis van de campagne wordt gevormd door Reclame-uitingen in print, online, abri’s en op radio en tv, zowel door het collectief als door individuele boekwinkels, uitgevers en bibliotheken.
Ook komen er op het DPG Media platform #NLblijftthuis 15 unieke korte verhalen speciaal geschreven voor #ikleesthuis door onder andere Herman Koch, Ilja Pfeijffer, Splinter Chabot, Alma Mathijsen, Herman Brusselmans en Suzanne Vermeer. Het boekenvak brengt de lezer zo, in tijden van sociale isolatie, op een toegankelijke manier in aanraking met diverse Nederlandstalige schrijvers en hun werk. De korte verhalen komen tot stand met financiële ondersteuning (voor de auteurshonoraria) van het Nederlands Letterenfonds.
Lezerscommunity Hebban.nl roept mei uit tot Mooiste Boeken Maand en vraagt alle lezers een top 25 te maken van de mooiste boeken die ze ooit hebben gelezen. Op basis van deze top 25’s zal op 1 juni de nieuwe Hebban 1000, de duizend mooiste boeken aller tijden, bekend worden gemaakt als start voor de Zomerlezen-campagne van de CPNB.
Ook gaat de CPNB vanuit #ikleesthuis bedrijven oproepen (via Twitter en Linkedin) om werknemers een Boekenbon te sturen die zij vervolgens kunnen inwisselen bij hun favoriete boekhandel om de hoek. Zo kunnen bedrijven en werknemers op een originele manier waardering naar elkaar uitspreken en ontstaat er extra saamhorigheid nu veel collega’s elkaar minder zien door het thuiswerken. De CPNB geeft het goede voorbeeld en stuurt alle collega’s dit weekend een Boekenbon met een persoonlijke boodschap erbij.
Kinderboekenambassadeur
De hashtag ikleesthuis werd bedacht door Kinderboekenambassadeur Manon Sikkel en uitgerold door de CPNB. Op de website van de Kinderboekenambassadeur, een initiatief van Stichting Lezen en het Nederlands Letterenfonds, zijn veel (voor)leestips voor kinderen te vinden. Ook kunnen ze meedoen met de #ikleesthuischallenge die door Manon Sikkel werd geïnitieerd. Iedere week is er een nieuwe winnaar.
Links
- Download Marktanalys GFK & Consumentenonderzoek (pdf)
- #ikleesthuis
- Persbericht CPNB en meer over het consumentenonderzoek en de nieuwe initiatieven
- website Kinderboekenambassadeur