Yves Petry verblijft van 6 maart tot 15 april 2012 op uitnodiging van het Nederlands Letterenfonds en het Amsterdams Fonds voor de Kunst in de schrijversresidentie aan het Spui in Amsterdam. Hij benut zijn verblijf onder meer om zijn uitgeverij (De Bezige Bij) te bezoeken en om verder te schrijven aan een nieuwe roman.
Petry ontving eerder in maart in De Doelen in Rotterdam de literaire jongerenprijs De Inktaap. De maagd Marino werd door ruim 2.000 scholieren uit Nederland, Vlaanderen, Suriname en CuraƧao uitgeroepen tot absolute favoriet. De roman, zijn vijfde, werd in 2011 al bekroond met de Libris Literatuur Prijs. Petry (1967) debuteerde in 1999 met de roman Het jaar van de man, eerder studeerde hij wiskunde en filosofie.
Petry publiceerde begin 2012 het essay De zorgen van een schrijver waarin hij pleit voor literatuur als een ‘metier van de stijl’ - waar anderen de hedendaagse literatuurkritiek een overmatige stilistische oriĆ«ntatie verwijten die het ontwrichtende potentieel van de inhoud bij voorbaat zou neutraliseren.
“Nu heb ik al aan honderden romans een gecompliceerd genoegen beleefd, dat in sommige gevallen zelfs na een veelvuldige herlezing nog niet sleet. Toch moet ik met de hand op het hart verklaren dat ik nog nooit de inhoud van een roman als gevaarlijk of ontwrichtend heb ervaren. De buurman, ja, daar moet je wel eens mee uitkijken, maar een roman? Als het goed zit, word ik in een boek niet alleen door de inhoud van de mededeling geraakt. Wat me werkelijk doet vibreren, wat echte onrust verwekt, is de stilistische energie ervan. Daarin ligt voor mij het unieke gebaar van de literatuur. Niet in het zoeken naar aansluiting bij het zogeheten publieke debat, maar veeleer in de stijl, in het magische vermogen om aan het futiele, het individuele een kortstondige maar expliciete voorrang te geven. Dat is een riskant spel, jazeker. Maar als literaire schrijvers het niet meer durven spelen, wie dan wel?”