Thomas Rosenboom
Spitzen
Een eigentijds verhaal van een liefde
Rosenboom’s nieuwste roman Spitzen bevat geen historisch verhaal, maar speelt in het Amsterdam van heden. Toch is Spitzen een vintage Rosenboom. De ijzeren constructie en het sterke plot zorgt er voor dat het verhaal over de liefde van een slechts ogenschijnlijk kleurloze man die luistert naar de veelzeggende naam ‘Bijman’ voor Esther, een vrouw die hij op tango-les heeft ontmoet, je niet meer los laat.
Net als in het geval van Bepol, de scheepsbouwer uit Rosenbooms vorige roman De nieuwe man, gaan de ontwikkelingen met Bijman op de loop. Bijman is een eenzame man, een chemicus die zijn leven ziet opbloeien als hij Esther ontmoet. De liefde betekent helaas meer voor hem dan voor haar. Zij verklaart al snel dat ze verliefd is… ‘op een Indiër.’ Esther heeft meer ijzers in het vuur en probeert Bijman op afstand te houden, als Shanna, haar vriend uit India, ook daadwerkelijk zijn opwachting maakt in Amsterdam.
Bijman op afstand houden blijkt lastiger dan gedacht. Hij is door haar geobsedeerd geraakt, gaat elke avond kijken of het licht in haar kamer brandt, en breekt op een gegeven moment zelfs bij Esther in, waarbij hij haar spitzen steelt. Zonder het te beseffen is hij een stalker geworden.
Rosenboom slaagt erin om de lezer constant te laten grinniken en tot de laatste bladzijde in spanning te houden over hoe Bijmans gruwelijke gestuntel af gaat lopen. Hij weet zelfs nog enige sympathie te wekken voor Bijman, die toch de verschrikkelijkste dingen uithaalt. Al die nuances en subtiliteiten maken Spitzen tot een vilein én teder, humoristisch én tragisch boek. Een nieuw bewijs van Rosenbooms meesterschap