weblog

BolognaRagazzi Digital Awards

Digitaal jureren op post-its

17 april 2019

Sylvia van Ommen bezocht de 56ste Bologna Childrens Book Fair in zonnig Bologna, als jurylid van de Bologna Ragazzi Digital Award 2019. “Naast heel veel boeken, gezellige weerziens, leuke ontmoetingen en heerlijk eten was ik tijdens de beurs vooral gericht op het digitale nieuws: wat is er nieuw, interessant of misschien veelbelovend?”

Om te beginnen zijn er de winnaars van de Bologna Digital Award. Net als vorig jaar had ik de eer om een van de vier juryleden te zijn voor deze prijs die samen met andere prijzen en toekenningen onderdeel is van de Bologna Childrens Book Fair. De award wordt sinds 2012 ieder jaar toegekend aan de beste digitale producten voor kinderen. Het gaat dan meestal om apps die op een tablet worden gebruikt, maar het kunnen bijvoorbeeld ook spellen zijn op een gameconsole, een VR-toepassing (Virtual Reality) of een (interactieve) website. De jury bestond naast mijzelf uit voorzitter Warren Buckleitner, Roberta Franceschetti en Lucy Gill. Omdat ik illustrator ben, let ik vooral op de kwaliteit van de illustraties, het verhaal, het ontwerp, de animaties en de ‘look and feelʼ van het geheel.

In februari zijn we samengekomen in Bologna om alle 104 inzendingen te bekijken, testen en bespreken. Hieruit hebben we vier winnaars, zeven mentions en vier shortlisttitels gekozen. Dit jaar waren de categorieën Fiction, Augmented Reality (AR), Education en Content Libraries. Per jaar kunnen de categorieën veranderen, omdat de techniek en daardoor het aanbod is veranderd.

De content library is dit jaar nieuw: het is een vorm waarin apps, spelletjes, videoʼs en boeken worden aangeboden, een grote bibliotheek dus. De meeste van deze toepassingen werken met een abonnement en bieden een veilige (in deze context passend voor de leeftijd: geen advertenties en zonder in-app-aankopen), gemonitorde inhoud die regelmatig wordt aangevuld. Ouders kunnen hun kind dan zonder zorgen deze bibliotheek zelf laten gebruiken. Het is een vorm waarmee ontwikkelaars in plaats van nieuwe content te maken meer doen met de (grote hoeveelheid) content die er al is. Een logische stap: het is kostbaar om naast het vele materiaal dat up to date gehouden moet worden ook nog nieuw materiaal te ontwikkelen en aan te bieden.

De winnaars

The Gardens Between
The Gardens Between - Fictie

De fictiewinnaar The Gardens Between van The Voxel Agents, is een spel met puzzels die je door het verhaal van vriendschap tussen de hoofdpersonen voeren. De sfeer is kalm en een beetje mysterieus. Het is een spel dat op het gameplatform Steam draait, waar je zowel on- als offline kunt spelen, met multiplayer-mogelijkheid. Dit vind ik interessant omdat het geen tablet-app maar een ander platform is waar wellicht meer spannende titels vandaan kunnen komen.

Wonderscope van Preloaded/Within, winnaar in de categorie Augmented Reality (AR), is een goed en ook zeker leuk voorbeeld van toegevoegde waarde in het gebruik van AR, het verhaal en de ervaring worden versterkt door de techniek. ‘Wonderscope’ gebruikt stemherkenning op zoʼn manier dat je een dialoog voert met de personages die in je kamer staan; je wordt direct meegenomen in het verhaal.

Montessori Preschool

Montessori Preschool - Educatie

In educatie is er veel aanbod. De winnaar in deze categorie, Montessori Preschool van Edoki Academy, is een abonnementservice voor een app boordevol materiaal over alle leeronderwerpen voor 3 tot 7-jarigen, en nodigt daarnaast uit om te spelen en ontdekken door middel van diverse interactieve elementen.

Bayam

Bayam - Content Library

Als beste Content Library kwam Bayam van Bayard Presse naar voren met een groot aanbod van hoge kwaliteit in een prettige en overzichtelijke bibliotheek. De titels die een mention hebben gekregen en die op de shortlist staan zijn ook zeker de moeite waard om te bekijken. Een favoriet van mij is ‘Spitkiss’ van Playdius/Triple Topping. Een spetterend kleurrijk spel waarin je door logisch denken en timing door de goed ontworpen levels beweegt én waarin de makers ook nog onderwerpen als polyamorie en genderidentiteit met humor aan de orde stellen.

8 februari 2019: De jurydag. Alle 104 inzendingen worden bekeken, getest en besproken. Vlnr. Roberta, Lucy, Sylvia, Warren

De jurydag. Alle 104 inzendingen worden bekeken, getest en besproken. V.l.n.r. Roberta, Lucy, Sylvia, Warren

Er was weinig discussie nodig over welke titels er beloond moesten worden dit jaar, de kwaliteit die deze producten laten zien is duidelijk: een goed verhaal, passend en origineel artwork, heldere user interface, soepel in gebruik en interactiviteit, prettige muziek en/of geluidseffecten. Kortom, producten die een mooie, spannende, leerzame of gewoon leuke ervaring bieden en allemaal met een heel eigen sfeer en thema.

Trends

Over het algemeen konden we uit de inzendingen en winnaars van dit jaar de volgende conclusies trekken: - Er zijn minder inzendingen t.o.v. vorig jaar, maar er wordt meer gedaan met de apps en producten die er al zijn op meer verschillende platformen. - AR, ook wel mixed reality genoemd, wordt meer gebruikt. - Er zijn meer ‘curated collections’, het bibliotheekmodel met een soort keurmerk van de aanbieder voor kwaliteit en betrouwbaarheid. - Er zijn meer abonnementen en gratis producten. Sommige met onethische praktijken (zoals advertenties, in-app-aankopen, push-berichten) - Er is nog geen extra aandacht of steun van de grote winkels Google, Apple of Amazon voor ontwikkelaars die ethisch goede producten leveren. Kinderinhoud is voor deze bedrijven vaak gewoon een markt waar veel valt te verdienen. - Meerdere ontwikkelaars van succesvolle apps zijn gestopt omdat het niet meer rendabel is om apps te maken en te onderhouden. Samen met het vorige punt, zorgt dit voor een verdere commercialisering van het aanbod. Gelukkig zagen we in de inzendingen nog wel kleine bedrijven/eenmanszaken die met originaliteit en kwaliteit op weten te vallen, zoals Guiseppe Ragazzini met ‘MixerPiece’. En de ontwikkelaars die al lang meedoen in dit veld, is het gelukt om te blijven door hun aanpassings- en doorzettingsvermogen, zoals Edoki Academy.

De winnaars! Digitaal jureren met stift en post-its

De winnaars! Digitaal jureren met stift en post-its

Op de beurs: Digital Café en The Kids Want Mobile

Over het algemeen vond ik de focus tijdens de beurs liggen op hoe ontwikkelaars hun producten kunnen optimaliseren en de juiste doelgroep kunnen bereiken. Wat is de beste prijs-kwaliteitverhouding? En het liefst een succesvol verdienmodel. Mogelijkheden daarin zijn het abonnementsmodel, beschikbaar zijn op meerdere platformen, educatief (geschikt voor gebruik op scholen), combinaties met boeken (met AR), speelgoed (b.v. Lego Boost) en tv (b.v. Hilda Creatures). Meer aanwezig en hierop inhakend dit jaar was Apple, met een winkel en een informatiedag waar ontwikkelaars één op één met Apple-experts konden praten.

Nieuw was dit jaar op dinsdag het evenement ‘The Kids Want Mobileʼ. Deze dag bestond uit een programma van lezingen en presentaties van met name ontwikkelaars die hun ervaringen deelden van de zoektocht naar het beste businessmodel in balans met hun ambitie om goede content te maken. Tijdens de Apple-presentatie kreeg ik even het gevoel in een soort reclame te zijn beland over hoe goed en behulpzaam het bedrijf is voor iedere ontwikkelaar. Maar deze samenwerking van de beurs met Apple en The Kids Want Mobile maakte wel een hele dag vol sprekers (in drie dagen volgeboekt), inclusief lunch (met appel) en een borrel na afloop mogelijk.

Het Digital Café opent met de de winnaars van de BolognaRagazzi Digital Award 2019

Persoonlijk ben ik meer geïnteresseerd in hoe het gereedschap, de techniek, kan worden gebruikt om een verhaal te vertellen, iets te leren en/of te spelen. In dit opzicht vind ik de beurs dan wat te netjes en zakelijk, er mag best meer gespeeld worden en uitgeprobeerd. Zoals in het medialab van Cinekid, waar ook experimentelere en gekke dingen te zien waren. Bijvoorbeeld jezelf in een VR-omgeving zien of maffe gifjes maken. Er zijn geen kinderen op de beurs, maar voor volwassenen die producten maken voor kinderen is het toch alleen maar nuttig en leuk om dingen zelf te proberen en ervaren? Volgens mij trekt dat veel meer mensen naar de digitale kant van de beurs en laat je meteen zien waarom het spannend of interessant kan zijn om ook nieuwe media te onderzoeken als je een verhaal wilt vertellen.

Ik vond dit jaar vooral het jureren inspirerend en verrassend: hier wordt zichtbaar wat er nu gemaakt kan worden en wat er mogelijk is. En dan nog waren de 104 inzendingen maar een klein deel van het totale aanbod in digitale content voor kinderen. De meeste inzendingen kwamen uit Europa en zijn voor iOS (Apple) of Android (Google). Als jury hebben we alle vier ontwikkelaars en uitgevers van content die wij interessant vonden gevraagd om vooral in te zenden. Uit meerdere antwoorden bleek dat men nog niet eerder van de prijs had gehoord of dat er gedacht werd dat de titel niet geschikt was.

Dit gezegd hebbende, denk ik zeker wel dat de BolognaRagazzi Digital Award nut heeft omdat het onderdeel is van de internationale kinderboekenbeurs waardoor het een groot bereik heeft. Iedereen kan meedoen, dus ook de kleinste producenten. De prijs laat zien wat er mogelijk is als nieuwe technieken met creativiteit en originaliteit gebruikt worden om een goed idee te ontwikkelen. En de prijs kan een signaal afgeven van wat er niet oké is in content voor kinderen, de onethische praktijken die ik eerder noemde.

Spitkiss

Spitkiss - mention Fictie

Voorspellingen

Waar gaat het naartoe? Voor volgend jaar hoop ik dus op meer spel en experiment op de beurs. En als ik een voorspelling mag doen qua inzendingen voor de prijs van 2020 verwacht ik het volgende:
- Meer AR. Zoals dat is gebruikt in ‘Wonderscope’ en ‘The Ghostkeeperʼs Journal’. Ik vind van beide titels dat ze de AR-lat hoger hebben gelegd.
- Stemherkenning. Het voorbeeld van ‘Wonderscope’ volgend kan ik me goed voorstellen dat stemherkenning een grotere rol gaat spelen.
- Content libraries. Het abonnementsmodel lijkt nu zoʼn beetje normaal te worden en ik denk dat dit blijft, groeit en verder wordt uitgebouwd zodat ontwikkelaars zich meer richten op kwaliteit in plaats van kwantiteit van hun producten.

En verder laat ik me heel graag verrassen door al die makers die nieuwe dingen durven te proberen. Ik heb met veel plezier voor de tweede keer samengewerkt in de jury om tot een mooie en diverse lijst winnaars te komen. En ik heb weer genoten van de bruisende beurs in bella Bologna.

cover

Op de kinderboekenbeurs van Bologna was het Letterenfonds traditiegetrouw vertegenwoordigd met een stand en de nieuwe Children’s Books brochure. Ook reisden de afzwaaiende en de aanstaande Kinderboekenambassadeurs mee om hun collega’s uit Australië, Engeland en Ierland te ontmoeten. De Nederlandstalige literatuur kwam groots voor het voetlicht met de uitreiking van de ALMA, ook wel de Nobelprijs voor kinder- en jeugdliteratuur genoemd, aan Bart Moeyaert. Anna Patrucco Becchi ontving op de kinderboekenbeurs in Bologna de Premio Strega voor haar prachtige Italiaanse vertaling Come ho scritto un libro per caso, een jeugdroman van Annet Huizing.

Schrijver

Sylvia van Ommen

Sylvia van Ommen studeerde illustratie aan de kunstacademie in Kampen. Haar eerste boek Drop werd verkozen tot het Best Verzorgde Kinderboek. De verrassing stond op de longlist voor de Gouden Uil 2003. Os en Jo, de characters uit Drop, keerden terug in Mindfulness en andere moderne ongemakken en in het recente Een succesvol leven, we slepen ons er wel doorheen. Haar werk is in acht talen vertaald en onder meer gepubliceerd in Frankrijk, Duitsland, Engeland, Spanje, de VS en Korea.
Sylvia maakt illustraties voor (prenten)boeken en educatieve boeken, interactief ontwerp en schrijft. Ze observeert en verbeeldt graag het ongewone in het dagelijks leven, om de humor en gekheid te ontdekken in de kleine dingen. Daarnaast vormt ze met haar partner Maurice van der Bij het creatieve bedrijf ‘fruitcocktail’.
sylviavanommen.nl/

Bekijk alle weblogs van Sylvia van Ommen