Boek

Tommy Wieringa

Caesarion

Op zoek naar een echte identiteit

De kiem voor Caesarion, de duistere tegenhanger van Joe Speedboot, werd al gelegd vóór het daverende succes van de voorganger. Wieringa las een aantal jaren geleden een bericht over het kind dat Jeff Koons en Cicciolina samen hadden verwekt.

De anything goes-kunstenaar die alle musea ter wereld had volgehangen met überkitsch en de pornoster hadden hun zoon Ludwig genoemd, naar Ludwig van Beieren, die de staatskas plunderde om krankzinnige kastelen hoog in de bergen te bouwen. Een kind als conceptuele kunst. Wieringa wilde weten wat voor persoon zou voortkomen uit zo’n verwrongen, krankzinnig en mythisch huwelijk. Wie zou daarvan het product zijn? Wat zou hem drijven? De roman is in zekere zin het antwoord op die vraag. ‘Ze noemde me Caesarion,’ staat er in het boek. ‘Kleine Caesar. Mijn koosnaampje. Caesarion was de zoon van Cleopatra en Julius Caesar. Hij en ik waren in Alexandrië ter wereld gekomen. In zijn geval haastten de priesters zich te verklaren dat hij geboren was uit de verbintenis tussen Cleopatra en de god Amon-Re, die als Julius Caesar op aarde was geïncarneerd.’

Ludwig Unger – want ook Wieringa’s held heet Ludwig – woont als jongen met zijn moeder op de rand van de afgrond. Hij brengt zijn jeugd door in Kings Ness, een klein dorpje aan de oostkust van Engeland, in een door de houtworm aangevreten houten huis bovenop een klif. Een paar jaar gaat dat goed. Totdat de zee zoveel van de kust heeft weggeslagen dat zij het huis moeten verlaten en het in een storm vergaat. ‘Met verbazingwekkende lichtheid kantelde het huis rond haar lege as, en gleed kreunend, krijsend de diepte in.’

Vanaf dat moment is Ludwig ontheemd en gaat hij op zoek naar zijn ware identiteit. Naar een plek waar hij opnieuw kan thuiskomen. Hij zoekt een nieuwe balans met zijn moeder en neemt zich voor zijn vader te leren kennen: de megalomane, destructieve kunstenaar Bodo Schultz, die hem en zijn moeder had verlaten toen hij nog heel klein was. ‘Alleen de vernietiging,’ zo predikt Schultz, ‘heeft een permanent karakter.’

Ludwig legt zijn zoektocht af over de hele wereld. Van Alexandrië via Engeland naar Los Angeles, Wenen en Praag, de plaatsen waar Ludwigs moeder haar oude beroep als pornoactrice nieuw leven inblaast. Als zijn moeder ongeneeslijk ziek wordt – haar beroemdste film heet niet voor niets Lilith, naar de stormdemon die liefde én dood verspreidt – keert hij met haar terug naar haar land van herkomst: een boerderij op het platteland van Groningen.

De schijnbaar eindeloze road novel eindigt in El Real, diep in het oerwoud van Panama, waar Ludwig zijn vader hoopt te vinden. De scènes die zich daar afspelen, weerspiegelen het fameuze slot van Heart of Darkness van Joseph Conrad. Het spel van verwijzingen speelt Wieringa met verve, maar belangrijker in Caesarion is het verhaal van Ludwig, hoe zwart ook, en vol verlies, eenzaamheid, deceptie en destructie. Wieringa schrijft dwingend, in een stuwend tempo en laat het vertelplezier van de pagina’s spatten – en dat maakt Caesarion onontkoombaar.

Vertalingen

Tommy Wieringa

In 1995 debuteerde Tommy Wieringa (1967) met de roman Dormantique’s manco. Hij brak door met Alles over Tristan (2002), bekroond met de Halewijn-prijs en genomineerd voor de AKO Literatuurprijs. De echte doorbraak wkam met zijn volgende roman, Joe Speedboot. Hij won er de F. Bordewijk prijs mee…

lees meer

Details

Caesarion (2009). Fictie, 366 pagina's.

Uitgeverij

De Bezige Bij

Van Miereveldstraat 1
NL - 1071 DW Amsterdam
Netherlands
Tel: +31 20 305 98 10
Fax: +31 20 305 98 24

E-mail:
info@debezigebij.nl
Website:
http://www.debezigebij.nl

lees meer